"Kongsikan Luahan Kisah Anda , Kerana Masih Ada Yang Peduli" "Individually, We Are One Drop. Together, We Are An Ocean"

Latest Post

1 Jul 2017

Pengalaman Menjadi Isteri Hanya 10 Bulan 23 Hari



Maaf jika cerita saya amat panjang..cuma sekadar berkongsi pengalaman menjadi seorang 'isteri' hanya 10 bulan 23 hari..Alhamdulillah..mungkin ini takdir saya...saya sudah semakin redha..cumanya,,bila tiba Hari Raya,, bohong lah kalau hati ini tidak sedih merintih rindukan 'arwah suami' saya yang telah meninggal kan saya..

Genap 2 tahun arwah suami saya meninggal dunia; jika ada umur saya berjumpa dengan Hari Raya yang tidak berapa hari lagi kian tiba 😔..

Lepas berkahwin, saya dan arwah suami berPJJ akibat tuntutan tugas masing-masing...kebiasaan berjumpa 2 minggu sekali atau pun sebulan sekali ikut kesempatan yang ada.

Long short story; seminggu before arwah suami saya pergi; dia sangat teruja nak sambut raya dengan saya..maklum lah raya pertama sebagai suami isteri..🤗..dia yang plan baju kami berapa pasang; warna apa; semualah...dan saya pula seronok ikutkan karenah dia...baju melayu lain; kemeja lain; kurta lain; tshirt berkolar lain;...bunyi macam banyak lah kan 😅...saya mula rasa pelik sikit sebab suami bukan jenis suka membeli barang-barang dia...dia jenis dahulukan keperluan saya..tapi bila dia teruja nak beli itu ini dan semua baju-baju dia akan pastikan sama sepasang dengan saya 😂; saya layankan walau masih pelik, tapi mulut saya macam terkunci nak bertanya kenapa suami lain macam nih teruja 😅..

Dan sampai lah hari raya yang pertama 🤗🤗...raya kedua...ketiga...keempat...kelima...keenam..

Malam raya keenam; yang mana esoknya hari raya ketujuh; saya akan mula bekerja...begitu juga suami...memang menjadi rutin saya memandu kereta sendirian kembali ke tempat kerja saya dan tinggalkan suami saya yang tinggal di kampung asal kerana dia memang bekerja di daerah kampungnya juga..

Malam sebelum arwah suami meninggal; dia beritahu saya yang dia ada permintaan...dia minta untuk saya sambung cuti raya terus memandangkan lagi 2 hari akan bertemu cuti hujung minggu pula..jadinya dia cakap, takut dia tidak puas beraya dengan saya 😔...saya diam dan bertanya, "macam mana dengan abang..? abang kerja,, sayang duduk rumah..?"

suami jawab "abang kerja kan balik cepat, abang balik nanti, kita sambung jalan raya rumah saudara semua lagi okehh..."..Maka saya turutkan dan maklum pada Bos saya, yang saya minta sambung cuti raya lagi..dan kebetulan badan saya juga tidak berapa sihat kemungkinan keletihan sambut raya...

Pagi Raya Ketujuh; saya tidak sedar pagi tu..sedar-sedar dari tidur, bila suami kibaskan seluar kerjanya untuk disarung..saya terjaga dan tanya kenapa tidak kejutkan saya..dia cuma 😊 dan jawab tak mahu ganggu saya nyenyak tidur...saya ingin bangun sediakan sarapan Nasi Goreng Cina kesukaan dia untuk dia bawa bekal; tapi suami cuma cakap "sayang jangan susah-susah...abang boleh makan di tempat kerja,,sayang kan tak sihat, tak cukup rehat,lepas nie abang bagi sayang rehat puas-puas" saya tercengang dengar dia cakap begitu tapi mulut masih berat nak tanya kenapa abang cakap macam tu..? 😔😔

Saya cuma bekalkan air masak dalam botol air seperti dia minta...dan itulah tugas terakhir saya sebagai isteri pagi raya ketujuh 😢😢😔😔😔😔..sebelum dia melangkah keluar dari bilik tidur, saya tarik muka dia, cium kedua-dua pipi dia puas-puas, dia cium lama dahi saya dan pandang wajah saya seolah-olah dia dapat rasa, mungkin itu pandangan terakhir kami berdua di dunia 😓😓..

Saya hantar dia sampai ke pintu..dia start motosikal, dan lambai saya hingga hilang dari pandangan saya..itulah lambaian terakhir suami saya 😢...

Selang 45 minit; ibu saya terima panggilan dari nombor telefon suami saya sendiri, dan saya pelik kenapa suami saya tidak hubungi telefon saya (kebiasaan dia memang akan telefon setiap hari untuk maklumkan dia sudah sampai di tempat kerja)..saya mula rasa lain..Apabila ibu saya menjawab panggilan dia; dan serta merta ibu saya seolah-olah terperanjat besar dan ucap "Allahuakbarrrr!!! kat mana encikk..???? macam mana dia encikkk...??" 

Tanpa saya tahu kenapa ibu saya tiba-tiba bereaksi sedemikian; tak semena-mena airmata saya laju turun...saya pun tak tahu kenapa saya menangis sedangkan saya langsung belum tahu apa sebenar yang sedang terjadi ..!! Ibu saya cuma maklumkan "Nak,, orang ni call bagitau A..... kemalangan,, tapi tak bagitahu macam mana keadaan dia..dia suruh kita datang terus ke sana" 😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭..Masa tu saya rasa macam langit menimpa kepala saya 😭..berat ujianMu Ya Allah...

Bapa mertua saya yang bawa saya ke lokasi arwah suami kemalangan masa tu..dan sebenarnya suami saya sudah meninggal dunia di tempat kejadian dan saya langsung tidak diberitahu...!(mungkin keluarga yang telah tahu,,tidak mahu saya terperanjat) 😭😭😢😢😭😭😭😭😭..semasa dalam perjalanan ke tempat kejadian, saya masih bersangka baik, mungkin suami cedera ringan je kot...tapi airmata langsung tak berhenti mengalir masa tu tanpa sebab..😔😔

Bila sampai jer,,dari jauh saya nampak kain putih tutup sekujur badan dan saya sangat pastii itu SUAMI SAYA !! 😢😢😥😥...saya pengsann dan sedar-sedar di hospital untuk menuntut jenazah suami saya 😭😭😢😢...genap seminggu beraya pertama kali dan terakhir bersama suamiku 😔😔😔..

Dan raya kali ini menerpa lagi..tanpa abang di sisi...juga semasa hidupnya, kami juga belum sempat dikurniakan zuriat sendiri..😔...mungkin ada hikmah Allah yang menanti saya di hadapan.. 

Rindunya sayang pada Abang tidak terkata...di wajah boleh mengukir senyuman, dalam hati Allah sahaja yang Maha Mengetahui..Sayang tahu Abang telah pun bahagia di sana...untungnya Abang pergi di usia muda, di saat ibu ayah Abang masih setia mendoakan Abang..adik beradik Abang yang tidak jemu melawat pusaramu Abang..terlalu banyak kebaikan yang Abang tinggalkan sehingga semua terasa dengan pemergianmu 😔😔..

Rehat lah Abang di sana...Sayang tidak pernah lupa mendoakan Abang sentiasa...Semoga sayang makin kuat dan tabah sehari-hari tanpa Abang di sisi ♥️♥️

Redha itu perlu...Tapi,, Rindu itu juga pasti..Al-Fatihah ♥️
Yang Sentiasa MencintaiMu,
Makmum Mu Abang  

Kredit : Fb ViralOhViral

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

No comments: