"Kongsikan Luahan Kisah Anda , Kerana Masih Ada Yang Peduli" "Individually, We Are One Drop. Together, We Are An Ocean"

Latest Post

13 Jun 2017

Hinakah Menjadi Ibu Tunggal ?


Assalamualaikum,

Orang selalu memandang hina pada wanita yang berstatus ibu tunggal atau janda. Janda kematian suami lebih bernasib baik kerana mereka dipandang mulia oleh masyarakat. Tapi mereka yang bercerai hidup selalu dipandang hina oleh masyarakat. Mereka dihukum seolah2 mereka manusia paling hina, paling jahat, paling tidak berguna dan paling tidak ada harga diri

Ramai manusia yang berlagak seperti TUHAN. mereka fikir mereka tahu apa yang berlaku di sebalik langsir jiran mereka. Ramai yang mencemuh, "itulah, tak pandai jaga laki, dah kena cerai. itulah, garang sangat, mana tak kena cerai." Dalam tak sedar, kita telah berlagak seperti TUHAN. Walhal, kita tidak pernah tahu sudah berapa banyak airmata yang tumpah kerana terlalu takut untuk menjadi janda atau ibu tunggal. Ada yang membiarkan diri menjadi punchbag hanya kerana takut menjadi janda. 

Ada wanita yang terpaksa menyembunyikan status diri mereka sebagai ibu tunggal atau janda kerana takut dipandang serong oleh masyarakat. takut dihina oleh masyarakat, takut dikatakan perempuan gatal yang akan menggoda suami orang, takut dikatakan nak merampas suami orang. bermacam2 ketakutan termsuklah ingin menjaga nama baik bekas suami yang mungkin dipandang hebat oleh masyarakat. mungkin untuk menjaga nama baik tempat kerja suami. Tapi sampai bila kita nak bersembunyi di sebalik tabir. Kita nak menjaga nama bekas suami, dan bekas suami sedang berbahagia dengan isteri barunya. Apakah kita tidak berhak untuk mencari kebahagiaan yang dihalalkan oleh Allah?

Hina sangatkah kalau seorang ibu tunggal atau janda ingin bernikah semula? Hina sangatkah seorang janda yang inginkan seorang pelindung untuknya dan anak2? Adakah seorang wanita yang diceraikan oleh suaminya adalah orang yang gagal? Adakah seorang wanita yang meminta cerai dari suaminya adalah sampah masyarakat?

Wahai semua ibu tunggal atau janda yang telah mendapat title ini kerana sebab2 yang munasabah dan dibenarkan oleh Syarak....bangunlah dari kesedihan silam. Kita berhak mencari kebahagiaan dan merasai kebahagiaan yang halal. Tak perlu takut lagi dengan ayat, "nanti apa orang kata"..tapi selalulah tanya ayat ini, "Apa Allah dan Rasul kata." saya bukan mengajar orang untuk bercerai, tapi seperti yang selalu saya katakan, bersabarlah selagi mamapu, sebab sabar itu indah. tapi jangan sampai sabar itu menjadi dosa.

Kepada mereka yang mendapat title ibu tunggal dan janda hanya kerana ingin keredhaan Allah, bangunlah dari kesedihan silam. binalah hidup yang bahagia bersama anak2 kita. dan kalau ada jodoh terimalah selepas kita beristikharah dan bermunajat memohon petunjukNYA. 

Dr fauziah bolehlah cakap pandai?

MEMANG DR FAUZIAH CAKAP PANDAI, SEBAB DR FAUZIAH JUGA ADALAH IBU TUNGGAL SEJAK 4HB JULAI 2011. HUKUMLAH SAYA SEBAGAI WANITA YANG GAGAL JIKA ITU DAPAT MENGGEMBIRAKAN ANDA. TAPI DEMI ALLAH, SAYA LEBIH BAHAGIA DAN TENANG SELEPAS BERGELAR IBU TUNGGAL . SAYA MENDAPAT HAK UNTUK HIDUP DENGAN TENANG DAN BAHAGIA SELEPAS MENJADI JANDA ANAK 5. DAN SAYA AKAN BERNIKAH SEKALI LAGI DENGAN INSAN YANG AMAT ISTIMEWA DI MATA SAYA WALAUPUN DIA CUMA SPM HOLDER. BIAR TIDAK SEKUFU' DARIPADA SEGI PENDIDIKAN, ASALKAN SAJA SEKUFU DARIPADA SEGI PEMIKIRAN DAN TUJUAN HIDUP.

LAYAKKAH SEORANG WANITA BERGELAR IBU TUNGGAL DAN JANDA INI MEMBERIKAN NASIHAT KEPADA ANDA? TEPUK DADA, TANYA IMAN DAN JAWABLAH DENGAN IKHLAS. ADAKAH ANDA AKAN TERUS MENYAYANGI DR/MADAM FAUZIAH YANG BERGELAR IBU TUNGGAL INI?

UNTUK ANAK2 IBU, MAAFKAN IBU KERANA MUNGKIN TELAH MENCONTENG ARANG DI MUKA KALIAN HARI INI, TAPI IBU SUDAH TIDAK TERDAYA MENANGGUNG SEMUA INI. IZINKANLAH IBU BERKONGSI KESEDIHAN DAN KEDUKAAN DENGAN MEREKA YANG SENASIB DENGAN IBU. MAAFKAN IBU SEKALI LAGI.

WASSALAM
Dr fauziah/madam fauziah

Kredit : fauziahmohdnoor

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

No comments: