"Kongsikan Luahan Kisah Anda , Kerana Masih Ada Yang Peduli" "Individually, We Are One Drop. Together, We Are An Ocean"

Latest Post

15 Jun 2017

Dilema Si Single, Bujang VS Orang Bermulut Longkang



Setelah sekian lama, aku terpanggil utk menulis artikel ni di sebabkan banyak je orang dlm kelompok masyarakat tak habis2 nak mengutuk dan menghina kaum di atas.Orang kata, sudah lumrah masyarakat menganggap kehidupan membujang lama ni menyalahi fitrah manusia yg perlu berkahwin.Namun adakah semuanya tu kuasa kita?

Memang benar , berkahwin adalah tuntutan agama supaya kita dapat menyalurkan naluri kita di jalan yg halal di samping mempunyai zuriat sebagai pewaris keturunan, sebagai pelengkap pd tuntutan agama dan ibadah pada Allah.Golongan kat atas pun memang mangakui akan nikmat berumahtangga tak kan sama dgn duit sejuta guni akan tetapi apakan daya mereka bila jodoh belum di temukan lagi ?

Disebabkan di asak olah macam2 soalan cepu mas yg mungkin datang dari saudara mara, maka jangan hairan jika mereka akhirnya mengasingkan diri tak mau bercampur dgn sedara mara bila kenduri kahwin, hari raya .Dah tu, dah mcm takde benda lain nak di tanya lak kan.. tak cukup dgn tu, ada lak yg bertanya pd mak bapak diri si andartu /bujang terlajak ni akan sebab kita membujang lama.Dah tu mulalah offerkan diri cari jodoh utk si andartu / bujang terlajak tu .

Kalau bab family arrangment ni ni pun bergantung pada kerelaan si andartu /bujang terlajak tu sendiri. Kalau diaorg tak suka orang aturkan jodoh utk diaorg, tak perlulah memaksa .bukan semua orang boleh terima dan seterusnya jatuh cinta secara naturalnya dgn orang yg korang aturkan tu.. Tapi kalau mereka rela dan siap minta di carikan, then itu tak jadi masalah lah..Itu pun tak tentu gak, ada kawan aku yg tak kisah family aturkan utk dia sampai sekarang tak kahwin gak.

Setiap manusia di dunia baik lelaki dan perempuan pastinya ada keinginan utk berkahwin dan hidup berpasangan .Tipulah kalau tak nak kahwin,tak nak dikasihi,tak nak di cintai dan tak nak ada teman.Akan tetapi bukan semua episod kehidupan manusia ni sama. Ada yg bernasib baik jodohnya sampai cepat dan pulak tu jadi pujaan ramai orang.Maka dgn mudah saja mereka memilih sapa pilihan di hati.Yang mana terbaik orang kata dan membuatkan yg lain gigit jari.Tapi kalau jodohnya agak berat di tambah pulak dgn rupa yg kurang menarik dan tambah jugak dgn pelbagai masalah lain yg menghimpit diri, maka itulah dugaan yg di hadapi yg membuatkan seseorang itu tak kahwin hingga di usia lewat.Kalau takde kisah macam ni terjadi, masakan ada lagu 'APA NAK JADI' nyanyian SM SALIM.Mungkin ianya sebagai lagu,tapi tak mustahil juga kalau benar2 terjadi.

Apabila mereka yg tak kahwin ni bagi jawapan 'belum sampai jodoh lagi' , banyak pulak mulut meyampuk menambah kata2 ' alah, kau yg tak cari..jodoh ni kena cari'.. Wahahaha.. aku tak taulah nak cakap apa lah.. adakalanya korang dlm soal ni mmg banyak tanya dan tanya.. utk pengetahuan korang , jika mereka dah bagi jawapan 'belum jodoh lagi'- itu adalah jawapan umum dan juga penutup kata sebab tak mungkin diaorg nak explain further di atas dilema mereka dlm mencari jodoh ni kat korang atau permasalahan diri yg tak memungkinkan diaorg kahwin dlm waktu terdekat.. dan keduanya, mana korang tau diaorg tak berusaha mencari ? setiap orang ada kisah mereka yg tersendiri. Tak kan nak cerita kat korang semua benda sebab korang ni ada je yg mulut longkang menyampai cerita ke sana sini dan silap haribulan korang lak jadikan cerita tu bahan ketawa sinis pada orang yg tak dapat kahwin.

Serupa gak dilemanya kalau orang bercerai berai. Kalau korang tanya kat diaorg apasal bercerai,dah tentu diaorg tak kuasa nak jawap punca sebenar masalah rumahtangga mesti ada gak yg bagi jawapan umum kat korang 'dah takde jodoh,apa nak buat'. Tapi boleh ke korang tanya lebih2 'ngapa sampai takde jodoh'? 'apa yg buatkan korang jadi bercerai berai takde jodoh ni ? kau tak pandai jaga laki/bini kot, tu yg jodoh tak kekal.." korang rasa, soalan2 tu bukan ke soalan penampar maut ke pada yg bercerai tu? Mana mungkin diaorg nak cerita lebih2.Itu adalah rahsia peribadi mereka.Dan seperti biasa, banyak je yg tak paham bahasa.

Ok lah.. orang kata mulut orang susah nak tutup.. biarkan je lah mereka bercakap sampai muntah..Apa pun ,sukalah jugak utk aku mengkaji beberapa sebab pada permasalahan yg menyebabkan mereka tak kahwin walau di lewat usia.

Sebab2 lambat kahwin/membujang :

Perubahan zaman- Banyak yg melanjutkan pelajaran dan kahwin lambat

1)Zaman sekarang tak macam dulu2. Baik lelaki dan perempuan mereka kebanyakkannya mempunyai peluang pendidikan yg tinggi

selepas menamatkan pengajian di peringkat menengah.Katakanlah keluar universiti umur 23 tahun, selepas tu mereka masih terumbang ambing mencari kerja bagi memulakan kehidupani. Jika dah dapat kerja dlm umur 24 tahun, mereka sekurang2nya mengambil masa

lebih kurang 3 tahun utk memantapkan diri dlm soal kewangan di samping mungkin membayar hutang belajar dan hutang2 lain.Dlm pada tu ada yg mungkin ingin berbakti dulu pada keluarga sebelum melangkah ke alam perkahwinan.Paling cepat pun mungkin dlm umur 28 tahun baru kahwin. Itu secara kasarnya lah. mungkin gak tersasar. tapi pada aku usia 28 tahun bukanlah terlambat sgt utk kahwin. Tapi biasalah stigma masyarakat akan anggap umur tu dah lanjut.

2)Kecewa bercinta-Kekecewaan bercinta di waktu lalu adakalanya membuat seseorang menjadi serik utk bercinta lagi dan seterusnya berkahwin. Terletak pada 2 kemungkinan, mungkin mereka terlalu menyintai seseorang sehingga tak dapat melupakan cinta dan kekasih lama atau pun mereka menghadapi episod duka yg menyakitkan kita bercinta dulu hingga membuatkan mereka jadi fobia di khuatiri akan di kecewakan lagi.Maka dgn sebab itu mereka lebih rela membujang dan menggembirakan diri sendiri..

3 )fobia dgn kisah kegagalan perkahwinan kenalan -Ini pun satu hal gak.. Sebab mereka terdengar episod duka dlm berumahtangga yg mungkin dari kawan2 atau pun ahli keluarga sendiri. Ada yg bercerita dia di pukul suami, ada yg bercerita dia di herdik dan di perlakukan mcm sampah oleh suami, ada yg kena kikis dgn suami, ada yg kena tipu dgn isteri .ada yg kes main kayu 3 Rasa fobia ni mungkin tak memberi impak sangat pada lelaki.Tapi pada perempuan sesuatu utk mereka fikir 3,4 kali utk mengambil risiko berkahwin di khuatiri akan mengalami benda yg sama .

4 )rahsia diri yg sulit utk diperkatakan-Rahsia diri ni boleh meliputi macam2. Tapi ianya adalah sulit utk diperkatakan dan sulit juga utk di kongsi dgn orang.Mungkin mengenai kecelaruan diri, kisah hitam di zaman silam atau mungkin hal sulit mengenai masalah kesihatan yg menghalang pada perkahwinan. Justeru itu, mereka terpaksa memendamkan rasa keinginan utk berkahwin.

5 )sibuk dalam urusan kerjaya-Kesibukan seseorang dalam mengejar kerjaya turut menyumbang pada masalah kahwin lambat ni.Sebab mereka ingin fokus pada kehendak kerjaya dan mengejar impian utk suskes dalam bidang mereka tanpa terikat dgn komitmen keluarga dan di khuatiri juga pasangan mereka mungkin tak 'merestui' kesibukan mereka .

6)mempunyai komitmen tinggi/ tanggung jawab pada keluarga-Komitmen yang tinggi pada ahli keluarga .Kita selalu saja mengutuk si polan tu, si polan ni tak kahwin tanpa pula kita mengkaji latar belakang si polan tu.Jika orang tu adalah anak yg menanggung keluarga dan adik beradik yg masih bersekolah , masihkah kita mahu mengata dan mengeji orang seperti ini yg mengorbankan keinginan mereka demi tanggungjawab pd keluarga? di buatnya ada 5 orang adik beradik yg bersekolah,5 oranglah yg dia tanggung. Atau mungkin ibu dan bapanya sedang sakit memerlukan penjagaan rapi dari si anak ini. Tapi manusia ni mmg ada yg buta warna dan hati. Tak nak melihat perkara mcm ni secara halus melainkan terus hentam dan hentam.

7 )kedudukan kewangan yg tak stabil-Salah satu masalah yg tak boleh di sangkal boleh menjadi sebab orang kahwin lambat.Mungkin juga di sebabkan tiada pekerjaan tetap atau juga menanggung bebanan hutang yg banyak.Ini lebih pada masalah kaum lelaki. Sebab mereka akan menanggung keluarga dan macam mana nak tanggung keluarga kalau kerja pun tak secure?

8 )Ibu bapa cerewet dlm pemilihan jodoh anak-Kes ni agak harulah kalau dapat parents macam ni. Cerewet dlm pilih jodoh.Bila kita suka pasangan kita,mereka lak membantah. Atas alasan pasangan kita tu tak cantik, tak kaya, tak berpangkat.Jadi macam mana lah kan.. bila banyak sgt calon kita yg dia reject, camno lah nak kahwin ?

9)Diri sendiri yg juga agak memilih dalam soal jodoh-Diri sendiri pun memilih..kekadang nak semuanya perfect walau diri sendiri tak semenggah dan tak sehebat mana pun.

10 )Belanja kahwin yg meningkat ( kumpul duit dulu)- Sekarang barang semua naik. kos sara hidup tinggi. termasuklah kos hantaran kahwin dgn belanja kenduri kahwin. Walaupun kita ada pilihan membuat secara sederhana tapi kalaulah parents kita jenis nak buat besar2 nak panggil sedara mara sekampung, serba salah gak nak tolak permintaan diaorg.Hantaran kahwin pada si perempuan paling kurang pun sekarang RM6000. Ada lak yg meletakkan duit hantaran berdasarkan pada tahap akademik perempuan tu. cth dialog yg pernah aku dgr ' di sebabkan anak aku ni belajar tinggi lulusan diploma, maka hantaran nya RM12000'. Lagi kopak kalau hantaran tu 12000 serba berdiri..

Yg sebelah perempuan lak walaupun tak menyiapkan duit hantaran tapi tetap gak kena siapkan peruntukan majlis kahwin ,persandingan.Dari pelamin,baju kahwin,andam, kompang,persiapan lauk pauk jamuan makan, makan beradat , kameraman foto shoot. kalau pakai service catering siapkan lauk pauk kenduri paling murah pun RM10.00 sekepala .Kiranya sebelah perempuan secara kasar kos belanja kahwin ni maunya dlm RM15,000 ke RM30,000. Tak pikir lak kalau sebelah lelaki.. mungkin lagi banyak sbb diaorg kena siapkan duit hantaran .

Rasanya, mana nak cekau duit beribu2 tu ? kalau dapat mak bapak yg berduit, mungkin boleh je tanggung semua belanja kahwin tu termasuk duit hantaran ( tak tau lak kalau ada anak yg tak rasa bersalah langsung habiskan semua duit mak ayah dia). Tapi kalau tak, tu yg terpaksa buat personal loan sebab nak kahwin. Lepas kahwin tanggung hutang lak. Kalau tak nak meminjam, maka mereka terpaksalah tunggu duit cukup dulu baru kahwin.Tu yg jadi lambat kahwin. Jgn katakan duit belanja kenduri kahwin, kalau si lelaki tu dapat siapkan duit hantaran kahwin pun dah kira baik .

11)Suka berfoya2- Sesetengahnya lebih suka hidup membujang sebab mereka ingin berfoya tanpa perlu terikat dgn tanggungjawab berkeluarga. Belum puas enjoy katanya..tapi kalau menjurus pd maksiat itu dah kira salahlah.. mana boleh

12)Masalah kesihatan-Salah satu sebab yg membuatkan kita melupakan hasrat utk berkahwin jika kita mempunyai masalah kesihatan apatah lagi jika ianya kronik. Kalau di sahkan mereka ada penyakit berbahaya mcm kanser,lemah jantung mana mungkin diaorg nak kahwin. Pada mereka yg sakit, apa yg mereka pikirkan dulu adalah mengenai kesihatan dan harapan mereka agar mereka di sembuhkan dari penyakit kronik. Itu yg paling utama mereka pikirkan.. jadi jika ada yg cuba bertanya pada orang2 mcm ni 'bila nak kahwin' aku rasa korang salah soalan kot.

12)Di sihir dgn ilmu pelalau/ penghalang perkahwinan
Kes ini agak terpencil tapi boleh menyebabkan seseorang gagal berkahwin hingga ke lewat usia.Kekadang di awal perancangan dah ok sampai dah bertunang tetiba putus tanpa ada sebarang sebab. Malah banyak penghalang2 lain yg menggagalkan usaha perempuan nak kahwin tanpa sebab yg jelas yg tak difahami.kekadang walaupun mereka sangat mencintai antara satu sama lain tetapi tanpa sebab mereka boleh bergaduh. Ntahlah.. Adakalanya manusia gilanya tak boleh nak cakap. Terutama sekali yg jenis suka main sihir . Mungkin di sebabkan tak dapat memiliki orang yg di hajati lalu memilih sihir pelalau bagi melunaskan dendamnya. Mungkin di hati si pedendam ni berkata ' kalau aku tak dapat, orang lain pun tak kan dapat'.

Sihir pelalalu ni boleh membuat si perempuan terkunci nafsu utk berkahwin dan hilang keinginan. Jadi pada sesapa yg alert akan kawan2 mereka bertindak tanduk seperti yg atas, segeralah membantu. Pergilah ke mana2 pusat perubatan islam utk memulihkan diri dari sihir tu di samping mengamalkan beberapa bacaan Al Quran sebagai rukyah.

13) Rasa kurang yakin dgn lelaki zaman sekarang ( andartu saja)-Yg ini lebih kepada rasa insecure perempuan pada lelaki zaman sekarang.. pernah aku terdengar seorang makcik berkata ' aku tgk jantan zaman sekarang byk yg tak semenggah, sikit2 nak pukul, sikit2 nak terajang,peras dan buli bini rasanya aku tak yakin nak lepaskan anak aku kahwin'.. itu yg kita dgr kerisauan seorang ibu. Mana kala yg andartu ni byk yg rasa tak yakin sbb mereka takut berkahwin dgn salah orang dan akhirnya hidup sengsara .Ditambah pulak kebanyakan lelaki minta isteri menanggung itu ini dlm rumahtangga. Jadi mereka memilih utk hidup seorang walaupun sunyi tapi tak sakit hati dan jiwa.

14)Personaliti diri yg menjengkelkan
Kekadang diri si andartu/bujang tu gak yg sengal.Dah lah tak kahwin,hendaknya pandai2lah jaga kelakuan diri dan berbudi pekerti elok tapi ada yg hancus meroyan sana sini.Sapa lah yg nak dekat?

15) Akhir sekali, dah takde jodoh. Nak buat macam mana, bukan kuasa kita menentukan.

Apa pun, mereka ada dilema dan risiko yg bakal di tanggung. Dan mereka pun sedia maklum akan risiko yg bakal mendatang di sebabkan tak kahwin..


Dilema kahwin lambat atau membujang lama

1) masalah kesuburan-Ini lebih kepada hal perempuan. Jika mereka kahwin lambat hingga ke umur 40, mereka mempunyai masalah kesuburan utk mendapatkan anak dan di khuatiri jugak anak yg di lahirkan mungkin tak sihat atau cacat .Ini adalah kajian mungkin juga terbukti.Apa pun semuanya adalah kuasa Allah sebab ada gak orang lahirkan anak di usia 40 tahun tapi anaknya sihat saja.

2) tiada zuriat sbg peyambung-Jika membujang tak nak kahwin, mana mungkin kita akan dapat zuriat sendiri yg akan mewarisi harta dan amanah kita. Dan tiada anak yg akan mendoakan kita apabila kita tiada.

3)hidup berseorangan tiada yg menguruskan makan minum/ kesunyian-Di sebabkan kita hidup berseorangan, tanpa anak dan suami/isteri , pastinya kita akan berasa sunyi dan tiada sapa yg akan menguruskan makan minum kita dan menjaga kita ketika sakit.

4) di khuatiri terjerumus ke lembah maksiat dan dosa- Di sebabkan tidak berkahwin, di khuatiri mereka mudah utk terjerumus ke lembah maksiat dan dosa. Ini kerana adalah desakan nafsu yg ada pada setiap manusia dan sebab itu lah Allah menyuruh kita berkahwin demi mengelakkan diri dari terjerumus ke lembah maksiat.

5)Kesihatan/emosi terjejas-.Ada orang kata, kalau kita tak kahwin dan membujang lama, tahap kesihatan kita akan terjejas. Kalau lelaki, mereka akan sentiasa sakit kepala, rasa nak pitam dan sebab tu ada saja yg sinis yg cakap ' dah overload sgt benda tu naik ke kepala tak di lepaskan' .Begitu gak kalau kita moody, pun sebab kahwin gak di kaitkan sbb kita tak lepaskan benda yg patut dilepaskan .. tapi mcmlah orang yg kahwin tu moodnya bagus sentiasa kan tak pernah moody langsung ..

6)Terdedah pada fitnah dan kata2 penghinaan orangAndartu/lelaki bujang terlajak- sudah pastinya terdedah dgn fitnah dari orang sekeliling.. mulalah nanti ada yg buat spekulasi yg kita tak kahwin pasal kita ni jahat lah, kita ni selalu bersosial lah.Malah kalau kita balik lambat dari kerja pun orang dah start berkata macam2.

Kalau bab kena hina tu tak payah nak cakap, mulalah kata anak dara tak laku lah, anak dara dah expired lah, anak bujang lapoklah malah ada yg bermulut lepas siap hina andartu ni hanya layak kahwin dgn lelaki buruk dan tak kaya. Adei pakcik makcik oi, cukup2 lah tu menghina, kalau pun dapat lelaki buruk dan tak kaya tapi di sukai oleh andartu ni, apa kes kau nak menyalak ? badan orang, sukahati orang lah. Yg sakit hati dan perut sangat tu ngapa? dah kurang kerja ke ?

7) tekanan perasaan- Mau tak tekanan perasaan, kita dahlah tak kahwin, tak dapat nak tentu apa akan jadi masa akan datang di tambah pulak dgn keceluparan mulut2 orang yg mungkin gila di bawah sedar lagaknya menghina. Apa pun, tak perlu rasa tertekan.. Percayalah Allah ada perancangan yg baik utk kita..


Kekuatan yg mungkin ada pada diri si andartu/bujang :


Walaupun tak semua orang yg single ni memiliki kekuatan yg sama dan walaupun ruang dan sedikit kekuatan yg di miliki oleh mereka tidak begitu 'di iktiraf' oleh kebanyakan orang, tapi sebagai manusia mereka bukanlah teruk sgt . Berikut adalah beberapa ruang dan sedikit kekuatan yg ada pd mereka :

1) Nilai tanggungjawab yg tinggi pada ahli keluarga-.Mereka yg single ni adakalanya mendahului kepentingan keluarga.So kalau ada yg mengatakan orang single ni takde tanggungjawab pada keluarga aku rasa pandangan tu sangatlah salah .Walaupun tak semua yg single berkelakuan begini tapi boleh di lihat kebanyakan dari mereka mmg menumpahkan sepenuh tanggungjawab pada keluarga.contoh Jika mak ayah sakit dan kebetulan si single ni duduk dgn parents mereka, mereka yg single ni jugak yg ulang alik hantar mak atau bapak pi hospital di samping menjaga makan minum mereka. Jika mak bapak mereka memerlukan sesuatu bantuan pun, aku rasa orang pertama yg akan di cari ialah anak mereka yg belum berkahwin sbb tak nak ganggu anak yg lain dgn keluarga mereka.

Ada sesetengah kes, si single menanggung keperluan sekolah adik beradik mereka jika mereka hilang tempat bergantung seperti kematian ayah.Malah adakalanya mereka mengorbankan keinginan mereka kerana mendahului keluarga.Malah anak yg single selalu gak di ambil kesempatan oleh adik beradik lain dlm mengarah buat itu ini atas alasan 'kau kan single' tak banyak tanggungjawab. hahahaha

2) Kewangan yg stabil dan aset-Bukan semua orang single mempunyai kekukuhan kewangan dan aset, ada gak yg takde tapi kebanyakannya mantap belaka. Ini kerana kebanyakan yg single ni educated dan bekerjaya (tak semua tapi kebanyakanya) , maka mereka boleh menabung dari gaji mereka di samping membeli rumah sebagai aset.Di sebabkan kewangan mereka yg agak stabil lah adakalanya di ambil kesempatan oleh orang lain atas alasan 'kau kan bujang, mesti banyak duit' . Tapi tgk jugaklah bujang yg macam mana.. ada gak bujang yg sesak tak berduit

3) mempunyai kebebasan utk merancang sesuatu tanpa perlu terikat dgn sesapa- Mereka yg single ada sedikit kebebasan dlm merancang sesuatu tanpa terikat dgn arahan sesapa. Jadi mereka senang berbuat sesuatu mengikut kehendak hati seperti nak pi melancong, lanjutkan pelajaran, nak pi pasar, nak keluar pi shopping bila2 masa

4) Berdikari menyedari terpaksa menjalani kehidupan seorang diri- Di sebabkan menyedari hakikat akan hidup berseorangan diri, mereka mampu berdikari.Semua benda kena buat sendiri. Nak makan, masak sendiri.kalau sakit, pi klinik sorang diri.Tapi nak buat mcm mana, belum ada jodoh nak kahwin dan ada pasangan sbg pembantu

5) tabah hati krn menempuh setiap kutukan masyarakat-Masyarakat memang suka mengutuk dan mengeji.Naknya kalau bab orang tak kahwin/single ni.Jadi pada yg single, cakap2 berunsur penghinaan,sinis dan keji di lemparkan pada mereka adalah sesuatu yg dah lali utk di dengari walau adakalanya membuat mereka tertekan. Sabar sajalah.. itu yg mampu diucapkan oleh mereka yg single ni

6) rasa tawaduk /insaf memandangkan menempuh jalan berliku dlm soal jodoh.
Di sebabkan mereka menempuh jalan berliku dan payah dalam mencari jodoh di tambah pula kena kutuk dan hina memanjang, ini akan membuatkan mereka insaf dan rendah diri dan menghargai apa yg mereka miliki. Sebab kepayahan akan membuatkan manusia rasa insaf dan jika di takdirkan mereka di temukan jodoh di kemudian hari, pastinya mereka akan lebih sedar diri kerana merasai kesusahan dlm mencari jodoh maka mereka tak akan sesekali menghina pada sesapa yg belum bertemu jodoh.Kalau ada yg menghina tu mmg tak sedar dirilah jawabnya. 

Hakikat kehidupan , bukan saja mengenai jodoh,jika kita payah dlm mendapat sesuatu, kita akan lebih rasa insaf , tawadhuk dan bersyukur jika apa yg kita hajati tu di makbulkan.Dgn rasa insaf ni lah yg membuat kan kita mampu mengawal lidah dari mengeji memandangkan kita pernah berdepan dgn situasi kepayahan .Jika setiap benda dlm hidup ni senang sgt nak dapat, kebanyakan manusia tak rasa syukur dan mula meghina dan mengeji jika kita kurang bernasib baik dari mereka. Tu pasal lah ada je yg suka menghina sbb diaorg 'mudah' sangat dapat apa yg diaorg nak dlm hidup tanpa mengenal maksud kepayahan .Tapi walaupun korang bernasib baik baik mendapat apa yg korang mahukan, ingatlah itu juga sebahagian dari Ujian Allah utk melihat sejauh manakah korang bersyukur dgn apa yg dikurniakan ..

Itulah saja beberapa dilema yg aku huraikan.. Apa pun suka lah aku nak ingatkan, walaupun mereka si andartu dan lelaki bujang ni tak kahwin, tapi mereka adalah manusia biasa berkeinginan ke arah tu. Naluri keibuan pd andartu dan kebapaan pd si bujang terlajak ni terserlah kita boleh nampak. Cuba korang tgk mereka2 ni melayan anak2 saudara masing-masing, adakalanya mereka layan lebih mcm anak sendiri. Ada tu bawak anak buah pi makan2, jalan2, malah siap shopping belikan baju lagi.Ada gak yg jadi babysitter time mak ayah diaorg takde layan kerenah anak buah masing2 yg kerenahnya tak boleh nak cakap- itu semua adalah bukti nilai keibuan dan kebapaan mereka ada .

Pada yg single, bersabarlah menempuh dugaan hidup. Yakinlah di suatu hari nanti korang akan di pertemukan jodoh yang baik dan di berkati Allah. Teruskan hidup, bergembira dgn cara tersendiri di samping perbanyakkan amal jariah dan bakti pd ibu bapa jika ada.Pedulikan mereka yg suka mengeji dan menghina dan anggaplah yg menghina tu sbg' orang yg kurang siuman' yg tak perlu diambil tau.

Pada yg suka mengeji dan menghina, ingatlah lidah itu adalah tajam dari mata pedang. Korang tiada hak sesekali nak menghina dan mengeji mereka yg tak kahwin ni .Nak ikutkan hukum, berdosa jika kita menghina sesama insan walau termasuk dari perkara kecil. Mentang2 lah korang semua berkahwin dan tu mulut tak reti diam seolah2 korang mcm ada 'lesen' nak kutuk orang yg tak kahwin.Ingatlah, roda kan berpusing. Belum tentu apa akan jadi pada anak cucu korang samada mereka kahwin cepat atau lambat.Bersyukurlah banyak2 sebab di pertemukan jodoh dan hidup berbahagia .Jgn mendabik dada dgn nikmat yg korang dapat.

oklah, dah byk aku tulis.. sampai sini sajalah.





 

versi Ali Mamak ni buat aku ketawa ..wakakaka

Kredit : lovelyctjek

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

No comments: