"Kongsikan Luahan Kisah Anda , Kerana Masih Ada Yang Peduli" "Individually, We Are One Drop. Together, We Are An Ocean"

Latest Post

4 May 2017

Sayangkan Sahabat, Hampir Muflis

As'kum admin, Terima kasih kerana sudi siarkan luahan saya.


Pernah tak korang ada masalah kena tipu kawan baik sebab tak bayar hutang ? Sebab duit, kawan pun boleh jadi lawan. Saya paling tak suka untuk membenci orang lain tanpa sebab. Tapi disebabkan masalah hutang ni, membuatkan hubungan kami yang dulunya akrab kini dah jadi suram. Cerita hutang saya ni, bukanlah si dia berhutang cash dengan saya. Tapi nama saya di ambil sebagai penjamin di atas dokumen pinjaman kereta yang dibuat oleh kawan baik. Biar saya namakan kawan saya ni "Si A". Niat saya cuma untuk membantu sahabat, tapi bila dah jadi kes macam ni, saya sendiri tak tahu macam mana nak berhadapan dengan Si A ni lagi.

Kami dulu kenal rapat  sewaktu di kolej lagi. Duduk satu rumah sewa, pergi kemana-mana pun mesti bersama. Sehinggalah kami graduate dan dah bekerja dengan kerjaya masing-masing. Bila dah bekerja pun, kami masih duduk satu rumah sewa. Macam biasalah, awal-awal kerja mesti kumpul duit, lepas tu nak beli kereta untuk memudahkan perjalanan ke ofis. Tapi Si A ni nak apply loan tak lepas sebab gaji tak layak. Pegawai bank minta dia cari seorang penjamin. Jadi Si A ni meluahkan hasrat dia kepada saya untuk jadi penjamin dia. Kalau dah duduk satu rumah, hari-hari Si A merayu minta pertolongan saya. Bukannya saya tak pernah nasihatkan dia supaya bersabar dulu, tapi kalau hati dah tak boleh tunggu lagi , saya berleter banyak mana pun, tak memberi kesan. Saya sedia maklum syarat-syarat seorang penjamin loan ni. Saya tahu, malah impact bila peminjam tak bayar, penjaminlah orang pertama yang dikejar oleh pihak bank.

Atas perbincangan dan budi bicara kami berdua, akhirnya saya bersetuju untuk tolong Si A jadi penjamin loan kereta dia ni. Dia berjanji yang dia takkan timbulkan masalah dan culas dalam urusan pembayaran bulanan loan tu. Jadi, dalam tempoh kami membujang ni, semua berjalan lancar dan ok. Loan kereta Si A tak ada masalah apa-apa tunggakan pun. Sehinggalah selepas kami berdua dah berkahwin dan membina keluarga masing-masing. Walaupun kami dah berpisah rumah, tapi kami still berhubung di antara satu sama-lain.

Lebih kurang 2 tahun usia perkahwinan , seingat sayalah, tiba-tiba dapat panggilan daripada pihak bank mengatakan loan kereta Si A dah lama tak bayar. Tertunggak 3 bulan. Jadi pihak bank minta saya untuk bayarkan amaun yang tertunggak tu. Saya ada berhubung dengan Si A, untuk discuss pasal loan yang tertunggak tu. Panjang lebar Si A ni bercerita. Dia cakap, dia tengah ada masalah kewangan. Nanti dia cuba bayarkan sikit-sikit. Saya pula jenis mudah kesiankan orang. Lagi-lagi kalau orang tu kawan baik. Saya ok je, janji dia bayarlah tunggakan tu.

Tapi tak seperti yang dijanjikan, bank banyak kali call. Tunggakan dah hampir 5 bulan. Saya call Si A banyak kali, tapi tak berangkat. Mungkin dia tahu saya nak tanya pasal loan kereta dia. Saya cuba call guna nombor lain. Si A jawab. Tapi penjelasan yang dia bagi seolah-olah macam nak marah saya balik sebab push dia untuk bayar tunggakan tu. Dia cakap dia tertekan dan stress, sebab saya asyik call je. Si A cakap , suruh saya ignore je call daripada pihak bank tu. Sampailah sekarang kalau saya call tak berangkat, tak berjawab. Saya cuba whatsapp ajak jumpa untuk settlekan masalah ni. Dia cuma jawab minta maaf dan minta di beri masa untuk selesaikan masalah dia. Sejak dari hari tu,  kami dah loss-contact, nombor phone pun dah bertukar. Bila saya pergi ke rumah dia, diorang semua dah berpindah, tak tahu pergi mana. Pernah satu hari saya terserempak dengan Si A di pusat beli-belah. Saya cuba nak menghampiri dia. Tapi Si A perasan yang saya ada kat situ, terus menghilangkan diri. Mungkin dia tak bersedia nak jelaskan pasal loan kereta dia tu.

Sekarang ni nama saya dah diblacklisted dalam ccris. Saya tak tahu apa akan jadi bila saya dah sampai tahap muflis. Bila dah dapat surat lawyer, saya cuma boleh tolong bayarkan jumlah tunggakan 2 bulan je, tapi untuk settlekan semua amaun tak mampulah dalam keadaan sekarang yang segala-galanya perlukan duit. Saya cuma terkilan sebab dah loss-contact dengan kawan baik saya ni gara-gara hutang loan kereta. Hubungan baik yang dah lama terjalin, lenyap sekelip mata. Ya betul, mungkin ini bukan dia mintak nak berlaku. Mungkin dia ada masalah-masalah yang sesiapa pun tak tahu. Tapi ini situasi dia. Pada situasi saya pula, perlu juga harapkan Si A untuk selesaikan masalah tunggakan ni. Baru selesai masalah hutang bank tersebut. Mungkin dah nasib kami. Bukan kami minta pun benda ni nak terjadi.

Kalau korang ada pengalaman jadi penjamin loan ni, sharelah kat sini . Mana tahu ada idea untuk saya dapat selesaikan masalah yang membelenggu . Saya pun berharap dapat contact balik kawan baik saya ni.

-Penjamin baik hati-

No comments: