"Kongsikan Luahan Kisah Anda , Kerana Masih Ada Yang Peduli" "Individually, We Are One Drop. Together, We Are An Ocean"

Latest Post

22 Feb 2017

Sudah Berkeluarga, Tapi IbuBapa dan Isteri Masih Tanggung

 



Kami terdiri daripada 5 adik-beradik. Saya anak bongsu. Saya mempunyai seorang abang yang sampai sekarang masih tidak mempunyai hala tuju kehidupan. Saya lihat kehidupan dia langsung tidak memikirkan masa hadapan dan komitmen, daripada bujang sampailah sekarang anak dah dua orang. Tidak bekerja, bangun pagi makan , lepak, tidur, keluar dgn kawan-kawan kat kedai kopi , lepas tu balik tidur. Macam tulah sehari-harian kehidupan dia.

 

Setiap kali dia nak keluar atau perlukan wang, abang saya akan memintanya daripada ibu dan ayah atau dengan isterinya. Beli rokok, makanan, belanja keluar, apa-apa sahaja yang memerlukan duit, akan dimintanya daripada mereka tanpa segan silu dan rasa bersalah.

 

Ibu ayah saya menyara kehidupan mereka dengan duit pencen diorang . Manakala kakak ipar saya pula bekerja. Mereka tinggal serumah dengan ibu ayah saya memandangkan abang tak boleh menyediakan tempat tinggal. Saya sebagai anak bongsu, berasa malu dan geram dengan sikap abang saya . Kadang-kadang saya kasihan melihat isteri die bertungkus –lumus mencari nafkah nak membesarkan anak-anak mereka, ditambah pula nak membela abang saya.

 

Meskipun abang saya mempunyai tubuh badan yang sihat dan cukup kudrat, tak tahulah saya kenapa dia begitu malas nak mencari pekerjaan. Ibu ayah saya dan kakak ipar selalu menasihatkan dia suruh cari kerja, daripada duduk menganggur begitu sahaja, lebih baik cari apa-apa kerja yang boleh mendatangkan hasil. Namun nasihat tu dibuatnya endah tak endah je. Padahal abang saya ni tamat pengajian dengan Ijazah Sarjana Muda. Itu pun, untuk menampung selama pengajian dia pun, ibu ayah saya bersusah payah mencari wang untuk menanggungnya. Sepatutnya abanglah yang perlu membalas jasa ibu ayah di saat diorang semakin tua. Sepatutnya abanglah yang perlu menggalas tugas dan tanggungjawab membesarkan dan mendidik keluarga dia, namun abang masih belum sedar atas kesilapan dia.

 

Sewaktu abang nak berkahwin dulu pun, ibu ayah juga yang sponsor duit kenduri dan hantaran tersebut. Jenuh ibu ayah saya meminta sedikit wang sumbangan daripada kakak dan abang-abang saya yang lain. Pada saya, itu sudah dikira mengambil kesempatan atas kedua ibu ayah saya. Kata ibu, ingatkan selepas kahwin abang akan berubah, memandangkan dia akan memikul tanggungjawab terhadap isteri dan anak selepas berkeluarga kelak. Namun apa yg terjadi sekarang sangat jauh menyimpang daripada apa yang ibu harapkan. Kehidupan kakak ipar saya semakin susah. Sudah jatuh ditimpa tangga. Saya berasa sangat malu mempunyai abang seperti ini. Ibu ayah dan kakak ipar pun  tak tahu bagaimana lagi nak menasihatkan abang saya. Seolah-olah mencurahkan air di daun keladi.

 

Bagaimana caranya saya dapat nasihatkan abang agar tidak berterusan mempunyai sikap yang sangat pemalas dan suka mengambil kesempatan terhadap orang lain? Saya kasihan dengan kakak ipar yang masih berterusan menahan sabar dengan perangai abang saya tu. Tak tahulah sampai bila dia dapat bertahan. Sikap abang yang tidak bertanggungjawab membuatkan kami sekeluarga malu dengan keluarga besan ibu (keluarga kakak ipar) dan menyebabkan saya semakin sedih dan kecewa.



-adik kecewa-

No comments: