"Kongsikan Luahan Kisah Anda , Kerana Masih Ada Yang Peduli" "Individually, We Are One Drop. Together, We Are An Ocean"

Latest Post

24 Apr 2017

Dua Kali Bercerai, Haruskah Ada Kemaafan


Saya razak, telah berkahwin dengan isteri atas pilihan keluarga bukan bercinta seperti pasangan lain diluar sana. Anak 2 orang.  Sebelum kami berkahwin, kami pernah berjumpa sekali untuk berkenalan, jadi saya tahulah yang isteri sudah mempunyai kekasih, tetapi terpaksa berkahwin dengan saya atas permintaan ibunya yang sakit. Saya beri semangat pada isteri, yang kami akan cuba memulakan alam perkahwinan dengan memberi peluang kpd masing-masing untuk memahami perasaan dan memupuk perasaan bercinta.

Namun, langit tak selalu cerah, rupanya tanpa pengetahuan saya , isteri kerap berhubung dgn bekas kekasih untuk melepaskan rasa rindu. Masa kami anak pertama,masih kecil, mereka kerap berjumpa. Naluri saya sebagai seorang lelaki berat merasakan yang isteri dah sampai ke tahap terlanjur. Namun saya tidak terus menuduhnya, saya memberi peluang untuk isteri berterus –terang. Isteri menafikan semuanya. Sampai pada satu tahap, saya nampak dengan mata saya sendiri, mereka di PD sedang bercuti bersama-sama seperti pasangan kekasih lain. Kata isteri ada kursus offis, saya ragu-ragu dan ikut isteri dari belakang. Hanya Allah sahaja yang tahu hancurnya perasaan saya . Saya sudah mula sayang pada isteri, tetapi itulah kali pertama saya ceraikan isteri bersaksikan bekas kekasihnya sendiri.

Selepas beberapa bulan, isteri datang berjumpa saya merayu memohon maaf atas perbuatannya. Isteri merayu untuk merujuk kembali. Saya dapat tahu bekas kekasihnya juga akan berkahwin pada tahun itu dengan orang lain. Jadi memikirkan nasib anak saya yang masih perlukan seorang ibu, saya cuba beri peluang pada isteri untuk memperbaiki kesilapannya, wpun hati saya masih sakit apabila mengenangkan kemesraan diorang di depan mata saya. Kami rujuk semula.

Selepas setahun kami rujuk, kami dikurniakan anak kedua. Cukup sepasang  anak kami. Masa tu juga rezeki kami bertambah. Saya telah ditawarkan kenaikan pangkat. Adalah dapat rezeki lebih, cukup untuk menampung keluarga kami yang semakin bertambah. Namun, saya perlu bekerja di luar kawasan. Rumah kami di utara, dan tawaran kerja saya nun jauh di pusat ibu kota. Saya mencadangkan supaya isteri berhenti kerja dan mengikut saya berpindah ke sana, namun isteri tidak bersetuju, sayang dengan kariernya. Jadi kami hidup berasingan, namun saya akan pulang setiap hujung minggu untuk berjumpa isteri dan anak-anak.

Sekali lagi, tanpa saya sangka, selepas beberapa bulan hidup berjauhan, saya dapat tahu isteri dan bekas kekasihnya berhubung semula walaupun bekas kekasihnya pun sudah berkahwin lain. Janji setia dan kepercayaan yang saya berikan pada isteri dibalas dengan kecurangan isteri. Betapa sedihnya saya dan kecewa yang teramat di atas perbuatan isteri yang saya sayangi. 

Pada ketika ini, kami betul-betul bergaduh besar. Isteri sering mengungkit, mengatakan saya tidak memberi perhatian dan tidak mengambil berat akan hal dia dan anak-anak sejak bekerja berjauhan. Walhal saya sedikit pun tidak pernah missed bertanya khabar setiap hari. Setiap minggu pula , saya akan pulang untuk bersama-sama mereka. Betapa sanggupnya isteri mempermain-mainkan perasaan saya , sedangkan saya dah cintakan dia sepenuh hati, dan kami pun sudah ada 2 anak.

Setiap hari saya memikirkan hal ini sehingga kemurungan. Gambar-gambar mesra mereka keluar bersama, dengan ayat-ayat cinta yang manis, dah cukup membuktikan kecurangan mereka. Tanpa rela saya menceraikan isteri buat kali kedua. Sangat perit untuk saya terima. Sebagai seorang lelaki, siapa yang sanggup terbayang-bayangkan isteri sendiri bercumbu-cumbuan dengan lelaki lain. 

Saya berkata kepada isteri ,pergilah kpd bekas kekasihnya yang dia cintakan sgt tu. Saya jelaskan pada isteri bahawa bekas kekasihnya tu sebenarnya hanya nak belaian cinta dari die je apb bersama iaitu apb die ada ruang kosong. Tak mungkin akan berkahwin dgn dia, sedangkan bekas kekasihnya sudah mempunyai isteri yang jauh lebih muda dan masih anak dara  ketika berkahwin.

Kini perasaan saya terhadap isteri benar-benar tertutup. Hati saya sudah terluka. Kedua-dua belah keluarga kami dah tahu akan kes kami. Teruk juga isteri dimarahi oleh kedua ibubapa dan keluarganya. Setelah beberapa ketika, isteri benar-benar menyesal akan perbuatannya dan baru dia sedar apa yang sebenarnya bekas kekasih dia inginkan selama ini. Die cuba memenangi hati saya semula, demi anak-anak. Dan baru dia sedar yang saya benar-benar cintakan dia sepenuh hati selama ini.

Namun hati saya benar-benar kosong. Untuk apa lagi setelah dua kali dia curang pada saya. Saya terfikir mungkin jodoh saya tidak berpanjangan. Pihak keluarga isteri juga ada datang memohon maaf di atas perbuatan anak mereka, dan merayu supaya dapat menerima kembali anaknya. Saya meminta tempoh bertenang dan diberi ruang masa untuk memulihkan kelukaan dan mengembalikan kepercayaan saya semula yang lama dah terpadam.

Perlu kah saya memberi peluang lagi kepada isteri, sedangkan ini adalah peluang terakhir selepas kami dah dua kali bercerai. Saya diselubungi rasa takut akan perkara ini akan berulang lagi dan peluang terakhir ini akan hancur begitu sahaja. Untuk fikir lebih jauh lagi membuatkan saya trauma akan apa yang sudah berlaku. Hati lelaki saya benar-benar hancur dan tersakiti. Hampir 2 tahun saya berseorangan dgn anak-anak, hati saya masih belum terbuka. Bekas isteri juga masih berseorangan dan menyesali dengan semua perbuatannya.

Haruskah saya memberi peluang dan ruang kemaafan , disaat pintu hati saya masih tertutup?

No comments: