"Kongsikan Luahan Kisah Anda , Kerana Masih Ada Yang Peduli" "Individually, We Are One Drop. Together, We Are An Ocean"

Latest Post

6 May 2017

Di Pinang Bakal Madu

Assalamualaikum admin,

Harap-harap kisah saya ni dapat dipaparkan. Saya Aina , umur dah nak masuk 24. Sekarang situasi saya , sedang confuse sebab kakak angkat saya, Kak Min meminang saya untuk jadikan saya madu dia, isteri kedua Abg Azhar. Mood sekarang tak tahu nak fikir apa-apa keputusan, hanya mampu luahkan di ruangan ini untuk melegakan perasaan yang sedang bercelaru. Saya tak ada konflik apa-apa pun dengan Kak Min dan Abg Azhar, cuma konflik dalam diri sendiri.

Saya mula kenal dengan Kak Min, sewaktu menjadi junior di universiti di Utara. Masa tu kami junior, ada program orientasi untuk pelajar-pelajar baru. Kak Min adalah senior kami, pelajar tahun akhir . Dia salah seorang ajk program tu. Tak tahulah macam mana kami tetiba boleh rapat. Bermula dari program tulah, Kak Min banyak membantu saya menjalani kehidupan sebagai pelajar di Universiti. Kak Min secara tak langsung bgtahu dah menganggap saya macam adik dia sendiri. Macam adik angkatlah. Saya pun ok je, sebab saya pun tak ada kakak. Dapatlah merasa macam mana ada seorang kakak. Sempatlah setahun , kami berkongsi suka duka kat Uni sebelum Kak Min tamat pengajian. Kak Min seorang yang lemah lembut, peramah dan cantik orangnya. Saya pula jenis yang gila-gila, happy-go-lucky.

Saya tahu, Kak Min dah ada teman lelaki masa di Uni, Abg Azhar tu lah. Tapi ambil jurusan lain. Kadang-kadang bila Kak Min nak keluar dating, Kak Min ajak saya sekali. Pergi teman makan-makan. So dari sini memang saya kenallah Abg Azhar ini. Mereka memang sepadan. Dan saya pun dah anggap macam abang sendiri. Selepas diorang graduate, tinggallah saya sorang kat sini dengan kawan-kawan. Tapi Kak Min tak pernah lupakan saya. Walaupun Kak Min dah bekerja di KL, dia sentiasa call bagi sokongan dan semangat untuk saya belajar bersungguh-sungguh sehingga dapat tamat pengajian dengan segulung Ijazah. Kadang-kadang Kak Min hulur duit poket, walaupun saya tak minta pun. Katanya sebagai hadiah. Senang citer, kami tak adalah loss contact.

Lepas setahun kerja, Kak Min dan Abg Azhar berkahwin. Masa tu saya belajar lagi. Saya tumpang happy dengar diorang nak kahwin. Alhamdulillah dah jodoh diorang. Saya cuma mampu doakan diorang bahagia hingga akhir hayat. Tak lama lepas tu seingat saya , mereka dikurniakan sepasang anak kembar yang sangatlah comel. Abg Azhar tu memang ada genetik kembar, Mungkin diwarisi kepada anak merekalah. Sehinggalah saya dah graduate dari Uni, saya merancang untuk mencari kerja di Kuala Lumpur. Jadi urusan tempat tinggal saya di sana , Kak Min dan Abg Azhar yang banyak tolong. Mereka dah macam keluarga sendiri. Ibu dan ayah saya pun dah kenal diorang ni, dan dah anggap mereka macam anak sendiri dah pun. Saya cuma tumpang dua minggu di rumah Kak Min, kemudiannya saya berpindah ke rumah sewa selepas dah jumpa kawan sebilik. Kawan satu ofis juga.

Kami berhubungan macam biasa , kadang-kadang kami lama tak berjumpa, sebab masing-masing sibuk dengan kerjaya. Kalau ada masa free sikit, Kak Min selalu juga ajak datang ke rumah dia, ada sesi makan-makan dan bermain dengan anak kembar diorang. Si kembar ni pun dah rapat juga dengan saya. Kak Min masak memang sedap. Sehingga ada satu tempoh tu , 3 bulan kami tak contact, rasa pelik pun ada. Tetiba Kak Min call ajak jumpa. Kat luar. Kami jumpa bertiga. Abg Azhar pun ada juga. Kak Min nampak kurang sihat. Kak Min pegang tangan saya, dia cakap die nak minta pertolongan saya. Saya ok je. Ya lah , bukan selalu saya dapat tolong Kak Min. Kak Min pun dah banyak tolong saya sehingga ke tahap sekarang. 

Kak Min cakap dengan lemah, dia nak pinang saya jadi isteri Abg Azhar. Saya tersentap . Sambil pandang Abg Azhar, saya tak tahu nak respon apa. Kak Min gengam kuat tangan saya , merayu minta tolong untuk saya bersetuju dengan cadangan dia. Demi anak-anak kembar diorang. Saya minta penjelasan Kak Min. Tapi Kak Min senyap, saya tak tahu nak ckp apa-apa , saya minta izin untuk balik. Hati saya macam tak tenang. Kat rumah , saya macam tak keruan. Entahlah, tak tahu nak fikir apa. Apa perasaan saya. Apa nak buat. Macam mana nak jumpa balik Kak Min dan Abg Azhar untuk dapatkan kepastian. Kak Min whatsapp saya , minta maaf. Saya minta beri saya masa untuk clearkan otak fikiran saya.

Bukan mudah untuk saya terima lamaran Kak Min. Walaupun saya tak ada teman istimewa, tapi untuk jadi isteri Abg Azhar, yang saya dah anggap macam abang sendiri, rasa macam memang peliklah. Janggal kot. Tetiba je jadi suami kita. Tak ada perasaan cinta dan sayang, hanya ada perasaan hormat sahaja. Saya personally jumpa Kak Min untuk penjelasan lanjut, Kak Min cuma cakap untuk jaga anak-anak dia bila dia tak ada nanti. Sebabnya anak-anak diorang memang rapat dan kenal dengan saya. Saya tak tahulah, saya tanya Kak Min juga dia ada sakit apa-apa ke. Tapi saya tak sanggup nak tanya soal hidup dan mati. Kak Min cuma senyum dan senyap. Lagipun Kak Min cakap dia dan Abg Azhar hanya percayakan saya kerana dah kenal luar dalam budi pekerti saya . Mereka dah sayangkan saya dan dah anggap saya macam keluarga diorang. Jadi, Kak Min tak kisah nak bermadu.

Okay, sekarang ni statusnya , saya tak tahu nak respons apa dengan Kak Min? Apa tindakan perlu saya buat? Apa jawapan saya? Macammana saya nak beritahu ibu dan ayah? Bagaimana hati dan perasaan saya sendiri? Apa yang saya rasa? Walaupun Kak Min dan Abg Azhar tu baik orangnya, dan saya banyak sangat terhutang budi dengan mereka, tapi takkanlah saya nak  hidup bermadu . Lagipun, saya naklah juga cari teman hidup saya sendiri. Teman hidup yang saya cintai. Jadi, macam mana saya nak tolak lamaran Kak Min ni? Kak Min dah banyak tolong saya sejak dari Universiti dulu lagi. Hati saya jadi serba salah, antara kemahuan jiwa saya sendiri dengan rayuan Kak Min yang minta pertolongan dari saya. Buntu saya buntu. Kalau-kalau ada pendapat korang, mcm mana ye kalau korang berada di tempat saya ni ....

-Gadis Buntu-

=========================================================================
Sekiranya ada sebarang luahan perkara, isu, pergolakan , pengalaman, pendapat , kisah teladan dan masalah-masalah yang hendak dikongsikan di sini;
boleh SUBMIT borang online yang diberikan: Klik disini,  ISI BORANG
atau;
sila EMAIL ke lamanqaseh@gmail.com    
atau;
LIKE facebook kami : Laman Qaseh Community
Semoga perkongsian ini dapat bersama-sama dimanfaatkan dan dibantu dengan melalui perbincangan, diskusi ,idea, komen, pendapat , berforum  dan pengalaman daripada community di luar sana. Dengan dorongan dan semangat yang dikongsikan pembaca, diharap semua masalah dapat diselesaikan dengan baik.

1 comment:

Abg Akim said...

Mesti Aina dah kenal hati budi Abg Azhar kan. Buat isthiqarah, kita tak tahu perancangan Allah. Yg kita tak mahu ,mgkin bagus utk kita. Yg kita mahu, mgkin tak elok utk kita.