"Kongsikan Luahan Kisah Anda , Kerana Masih Ada Yang Peduli" "Individually, We Are One Drop. Together, We Are An Ocean"

Latest Post

13 Jun 2016

Isteri Malas Solat




Saya sudah berkahwin hampir 6 tahun . Kami mempunyai 3 org anak. Saya berkenalan dengan isteri saya sewaktu kami menjalani kursus di luar. Isteri saya memang cantik orangnya dan pandai bergaya. Dari segi penampilan memang nampak dia seorang wanita yg berkerjaya. Saya jatuh cinta dengan dia kerana sikap dia . Walaupun dia sibuk dengan kerjaya tapi dia seorang yang lemah lembut dan pandai mengambil hati orang tua saya. Sepanjang saya berkenalan dgn dia, saya juga kenal dengan keluarga dia. Dari perkenalan inilah saya sudah nampak isteri saya selalu ponteng solat. Lagi-lagi bila dia sangat sibuk , selalu juga akan tinggal solat. 

Namun atas dasar cinta, saya teruskan perhubungan ini. Dalam hati saya berkata, saya nekad , saya akan cuba bimbing dia ikut apa yang Islam ajar. Saya nak isteri saya cantik luar dan dalam. Kami ambil keputusan untuk berkahwin. Setahun pertama perkahwinan kami , isteri saya ok menjalankan tanggungjawab dia sebagai isteri sambil dibimbing oleh saya. Saya sentiasa memberi semangat kepada dia, untuk jangan tinggalkan solat walaupun sangat sibuk. Kerana rezeki semua adalah dari Allah.

Tapi, sejak akhir-akhir ini, selepas dia dinaikkan pangkat menjadi pengurus projek, bebanan kerja isteri saya semakin banyak. Bila balik rumah dah penat. Kadang-kadang terus tidur tanpa solat terlebih dahulu. Saya tanya juga mcm mana keadaan di ofis, dia solat ke tidak. Isteri saya mendiamkan diri shaja. Kalau saya tanya lebih-lebih, dia macam marah-marah. Dulu , bila saya tegur , dia boleh terima, sekarang sikapnya jauh mahu terima nasihat malah menuduh saya tak pernah memahami keadaan dia yg sangat sibuk dan penat bekerja mencari wang. Isteri saya kata, yang saya ni suka membebel dan membuatkan dia bertambah pening.

Beberapa kali saya memberi nasihat kepada isteri dengan cara yang halus, lembut dan baik. Saya tak pernah meninggikan suara, jauh sekali nak memaksa atau menengking. Saya cuma jelaskan pada isteri akan tanggungjawab sebagai orang Islam, tak boleh tinggalkan solat. Bila mood dia ok, dia akan solat. Kalau balik ke kampung dia akan solat dihadapan orang tua saya. Anak-anak pun sering bertanya, kenapa ibu mereka sekejap solat, sekejap tak solat. Dah habis alasan saya terpaksa bagitahu anak-anak untuk tidak memalukan ibu mereka. Bila saya ajak solat berjemaah bersama anak-anak, isteri akan cakap die penat dan akan solat sendiri kemudiannya,tapi bila saya lihat kat bilik, isteri dah terlelap tidur kepenatan.

Saya tidak mahu isteri bersikap begini dan berterusan menanggung dosa. Saya juga tak mahu dihimpit rasa bersalah. Saya tak mahu jadi suami yang gagal. Sebab saya sayang isteri dan anak-anak saya. Sudi kiranya ada rakan diluar sana dpt kongsikan cara bagaimana lagi saya perlu beri nasihat kepada isteri saya dengan cara yg berkesan.

-Suami Prihatin-

No comments: