"Kongsikan Luahan Kisah Anda , Kerana Masih Ada Yang Peduli" "Individually, We Are One Drop. Together, We Are An Ocean"

Latest Post

30 Jan 2010

Yakinlah dengan Allah

Tertarik dengan penulisan daripada blog Nurain Muhammad. Sama-sama kita hayatinya.

Kita yakin bahwa...
Apabila doa kita segera dimakbulkan, itu tandanya Allah menyayangi kita. Apabila doa itu lambat dimakbulkan, itu tanda Allah hendak menguji hambaNya. Apabila doa tidak dimakbulkan, itu tanda Allah sudah menyediakan ganjaran yang lebih besar samada di dunia lebih lagi di akhirat. Allah tidak zalim, tidak akan mungkin janji. Hanya saja kita meletakkan solat agenda utama dan sabar atas segalanya.

Siapalah kita untuk meragui janji Allah..Siapalah kita untuk mendesak Allah membuat sesuatu yang kita mahu sedangkan Dia lebih tahu apa yang lebih baik untuk hambaNya.Siapalah kita untuk dikecualikan dari ujian sedangkan Rasul saw. kekasih Allah sendiri menerima ujian yang sangat berat.Siapalah kita untuk merungut dengan ujianNya sedangkan limpahan nikmat Allah selama ini belum lagi kita syukuri sepenuhnya.


Siapalah kita untuk merintih dengan kehilangan yang tersayang, sedangkan yang kita sayangi itu sedang berada dalam curahan kasihNya yang Maha Agung. Siapalah kita pada pandanganNya ….. diri yang selalu alpa padaNya sedangkan Dia tidak pernah alpa pada kita. Diri yang sering melakukan dosa sedangkan Dia masih tidak jemu memaafkannya. Diri yang ibadah tidak seberapa tetapi masih meminta padaNya. Diri yang masih biasa tertipu dengan dunia sedangkan akhirat sudah pasti menanti.

Janji Allah itu benar. Kasih Allah itu benar. Rencana Allah itu benar. Qadha’ dan qadar Allah itu memang benar dan akhirat itu sudah pasti benar.Yang palsu adalah kegembiraan di dunia. Kegembiraan itu akan padam pada bila2 masa.Wahai hati bersabarlah. Dunia adalah penjara orang beriman. Orang beriman itu ada Allah dihatinya biarpun seribu dugaan melanda.

Orang beriman itu ada taqwa dalam jiwanya. Orang bertaqwa itu meletakkan akhirat di atas junjungannya dan merebahkan dunia di kaki agar apabila dunia cuba menggodanya ia akan mudah ditendang begitu saja.

No comments: